• Forside
  • Operation af nedgroet negl

Operation af nedgroet negl (foretages ikke længere)

Vi tilbyder ikke operation for nedgroet negl-. Det foretages fremadrettet hos ortopæd-kirurgisk speciallæge.

Ved nedgroede negle på fødderne forstås en lidelse, hvor neglenes siderande trykkes ned i neglefalsene. Det giver ømhed eller smerte og kan eventuelt føre til betændelse.
Nedgroet negl opstår, som følge af forkert fodtøj (kondisko), forkert negleklipning eller neglesvamp.
Vil du vide mere klik her .

Nedgroede negle opereres af ortopæd kirurger-få henvisning til det hos din egen læge.

Før operationen

Behandling varetages af ortopæd kirurger enten på hospital eller private speciallæger.
Sørg for at medbringe rummeligt fodtøj til brug efter operationen. Sørg for at arrangere hjemtransport, hvor foden kan holdes højt.

Operationen
Operationen udføres i lokalbedøvelse, som anlægges via et stik på hver side af tåen.
Behandlingen af nedgroet negl består i
1) fjernelse af neglen med efterfølgende forbinding eller/og
2) kileresection, hvor kun/også den krumme nedgroede side af neglen fjernes sammen med det underliggende negleleje og neglens tilstødende vækstzone. Såret lukkes i dette tilfælde med to sting.

Efter operationen
Mod smerter: I tilfælde af fjernelse af neglen er der kun lette smerter i et par dage efter operationen. Disse kan i de fleste tilfælde behandles med Paracetamol.
Forbinding: Man fjerner selv forbindingen dagen efter operationen i forbindelse med et fodbad, og der er ingen efterkontrol hos lægen.
Mod smerter: I tilfælde af kileoperation er de første 2-3 dage efter operationen smertefulde, hvorfor det er en fordel at holde foden højt. Mod smerter kan tages Paracetamol og Ibuprofen.

Forbinding: Forbindingen fjernes få dage efter operationen. Ti dage efter operationen fjernes evt sting.

Sygemelding: 2-4 dage.

Komplikationer
Blødning og betændelse forekommer meget sjældent.
Søg læge: Ved større blødning eller tegn på betændelse skal kirurgen, vagtlæge eller skadestue straks kontaktes

Copyright © Kirurg Klinikken 2021 All rights reserved.

Designed by AHEADworX